22 лютого 2018



Дидактичні ігри на уроках української мови

Збірка дидактичних ігор допоможе вчителям урізноманітнити завдання для вивчення складних тем з мови, зробити навчання легким та цікавим.
Подані ігри сприятимуть розвитку уваги, мислення, дібрані лексичні вправи, словотворчі завдання. Також запропоновані вправи та іги можна використовувати на уроках читання.

Вправи та ігри для розвитку уваги

1.     «Ігри Діда Буквоїда».

а) Вгадай слова за приголосними , перевір за словником, запиши.
             Дтн                   срд                           пндлк
            Дитина              середа                      понеділок
б) Добери слово по голосних, перевір за словником, запиши.
               Еои                          иао                    уия
               Черговий                 виразно             вулиця

2.     « Слово розсипалось».

Збери з даних букв слова і запиши.
Регйо                    цазьє                      ивнад
Герой                    заєць                      диван

3.     « Плутанина».

Збери зі складів та запиши слова
Ше\ня\ки                          ре\че\ки\ви                  ду\по\ре\пе
Кишеня                             черевики                       попереду

4.     « Добери відсутній склад, перевір, запиши
Вве-рі                         гар-роб                                 те-фон
Ввечері                        гардероб                              телефон

5.     « Початок – кінець».
Впізнай слова за першою і останньою буквами, перевір, запиши
Ф-х                                  о-н                                м-к
Фартух                          океан                              механік

6.     «Буква загубилась».
Добери пропущену букву, перевір за словником
Вер-с-нь                              з-вд-ння                           д-сц-пліна
Вересень                              завдання                           дисципліна

7.     « Хто уважний».
Назвати, що зображено на предметних малюнках. За першими буквами зібрати і записати словникове слово. Наприклад, екскаватор, трактор, метал.

8.     « Хто останній – виграв».
 Використовується велика сюжетна картина, де знаходять словникові слова. Хто назве останнє слово, той виграв.
9.     « Хто більше».
За 1-2 хвилини знайти і виписати зі словника
-         слова з наголошеним першим складом :
-         вересень, вулиця.
-         Слова, з двома голосними е :
-         Середа, очерет
-         Слова з подвоєними приголосними
-         Читання, завдання.
-          
10.                       « Перевертні» ( анаграми)
Атлас – салат             автор – товар                  репет – тепер

11.                       « Чарівний ланцюжок».
Знайти в ланцюжку і записати словникові слова

Четвересень               температурадіолень                ліворучернеткаструлясен

Придумайте якомога більше слів за моделями
Г – голосний
П – приголосний
ПГПГП – диван, ганок, герой
ПГПГПГ – вулиця, середа. Дитина
ПГППГП – бензин, вокзал, гектар.

12.                       « Відгадай слово».
Словник відкрито, працювати із словами на певну букву.
Наприклад, на В :
- два склали, наголошений другий -   « вперед»
- один склад, букв більше, ніж звуків – вдень
- чотири склади, всі приголосні тверді – велосипед
- три склади, наголошений перший – вогнище
- три склади, наголошений другий – виразно

                   14. « Знайди слово в слові».
Метро – метр, медаль  - мед, виразно – раз, ведмідь – мідь, вдень – день, гвинтівка – гвинт, портрет – порт.

15.                        «  Знайди зайве слово».
Учитель, четвер, телефон, до побачення.
 Телефон – відсутня буква «Ч».





                       Вправи для розвитку уваги

1.     « Складний аукціон».
Виграє той, хто останнім називає слово.:
Те -   (телефон, тепер, терпуг, температура)
ЧЕ – ( червоний, черговий, четвер)
Ди – ( диван, диктант, дитина)
Ки – ( Київ, кипіти, кишеня, черевики_

2.     « Поспішай – запам»ятай».
Продовж 1 хв діти читають групу слів з 6-8 слів для 1 класу, 8-10 слів 2 класу, 10-15 слів для 3 класу. Потім слова записуються парами або самостійно.

3.     «Умій слухати і чути».
Учитель чітко вимовляє словникові слова з інтервалом 5-8 сек, щоб учні поговорювали дане слово. Потім слова записують напам»ять і перевіряють.

4.     « Усний малюнковий диктант».
Учитель показує малюнок, один учень чітко вимовляє слово. Усі слова записують і перевіряють.

5.     « Не розірви ланцюжок».
Один з учнів починає ланцюжок і чітко вимовляє словникове слово, другий повторює це слово і додає своє, і так далі, поки хтось не зможе назвати весь ланцюжок.

6.     « Спустись по сходинках».
Запис словникових слів напам»ять із додаванням кількох букв
4 грім
5 пиріг
6 дитина
7 учитель
8 горизонт
9 кукурудза
10 одинадцять
11 температура

7.     « Збери слово в кошик».
На дошці малюнок  кошика з написаною темою : рослини, тварини, школа, місто, час. Діти самі диктують слова за темами.
Місто : вулиця, метро, вокзал, театр, трамвай…

8.     « Засели будинки мешканцями».
Написання словникових слів напам»ять за визначеною темою чи за моделлю.( 2-складові, 3-скл., з наголошеним 1 складом та ін.)
Вправа проходить у формі змагань між командами. На дошці малюнки трьох будинків. На даху- модель слова. Виграє той, хто швидше поселить мешканців у будинки.

Вогнище                чернетка                          гардероб
Вересень                 механік                            восени
Вулиця                   мізинець                           ярина
Ґудзики                   фанера                             інженер

9.     « Відгадай і запам»ятай».
Учитель читає загадки, відгадки яких – словникові слова. Діти чітко проговорюють відгадки, записують з пам»яті.
Вранці він заходить в клас
І знання дає для нас.
                                              (Вчитель)

Красивий, щедрий, рідний край,
І мова наша солов»їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься….                  ( Україна)

Біля тулуба іуха,
А голови немає.                       (Каструля)

По полю бродить, зерно молотить,
жне, косить, а їсти не просить.         (Комбайн)

Я не їм вівса, ні сіна
Дайте випити бензину –
Всіх коней обжену
Куди хочеш побіжу.                    (автомобіль)

Я стою на ходу
А спинюся – упаду.                      ( Велосипед)

Через поле і лісок роздається голосок
Він біжить по поводах
Скажеш тут, а чути там.                  (Телефон)

Жовте, соковите, на кісточку надіте.         (Абрикос)

Влітку наїдається, взимку відсипається.          (Ведмідь)

Хто спить, а очей не зажмурює.               (Заєць)

                     Вправи для розвитку мислення


1. « Розгадування ребусів»

2. «Граматична арифметика»

Дим-м_тин+а = дитина
Бол-б+ень = олень
О+ знак+а = ознака
Парта-а+и+ фазан-фа = партизан
Інжир-ир+тренер-тр= інженер

3. Заміна окремих понять одним словниковим словом

Срібло, мідь, олово – метал
Великий, синій, добрий – знака
Україна, Франція, Болгарія – держава

4. Порівняти слова, знайти спільну ознаку.

Ведмідь,заєць, верблюд, олень – назви тварин
Бензин, бетон, пиріг – 2складові з наголосом на 2 складі

5. Вибірковий диктант з різноманітними завданнями

6. Розподільні диктанти.

Записати слова у два стовпчики 1-й з ненаголошеними Е-И,які перевіряються
2-й стовпчик : з ненаголошеними Е-И які треба запам»ятати.
Герой, гриби, весна, вулиця, веселий, червоний, театр, зелений, абрикос, театр, середа, зимовий

7. Знайдіть зайве сполучення.

Жовтий абрикос, солодкий апельсин, Червоні черешні  ( число іменників)

Їде в автомобілі, мчить на велосипеді, Згоден з вчителем  (  відмінок)

Зелена каструля, червона айстра, Густий очерет, дружня бригада  ( рід імен).



                                    Лексичні вправи

1.     Замінити ряд слів синонімами, які є словниковими словами.
Малюк – дитина, ряд – шеренга, мить – секунда, бунт – революція, шуміти – гриміти, алий – червоний, водій – шофер, наставник – учитель, давній – минулий.

2.     Замінити ряд слів антонімами, які є словниковими словами.
Дорослий – дитина, майбутній – минулий, вночі – вдень, взимку – влітку, назад – вперед, ввечері – вранці, сьогодні – вчора, потім – тепер, боягуз – герой, мовчати – гриміти.

3.     Виписати із словника словаза зазначеною темою, скласти  ними речення.
Рослини : очерет, абрикос, кукурудза, черешня, черемха, ясен.
Птахи: дятел, жайворонок.
Звірі : ведмідь, заєць, верблюд.
Школа : учитель, бібліотека, портфель, черговий.
Місто : вокзал, вулиця, трамвай
Професії : учитель, комбайнер, директор.

4.     Знайомство з новим словом з використанням етимології
Ведмідь – знає де є  мед
Вересень – місяць, коли цвіте Верес
Автомобіль – сам їде
Сантиметр – сота частина метра
Футбол -  нога, м»яч (англ..)
Кілометр – тисяча метрів
Мізинець – найменший ( тюркск.)

5.     Розгадування кросвордів
                  
                З
                А
             1 В чора
             2 Дятел
             3 Айстра
             4 Неділя
             5 Напам»ять
             6 Ясен
1. ….,  сьогодні, завтра.
2. Птах, санітар лісу.
3. Осіння квітка.
4. День відпочинку.
5. Треба вивчити напам»ять.
6. Назва дерева, різновид клена.

6.     Яке слово зайве.

Спасибі, до побачення, попереду, будь ласка.
Учитель, космонавт, агроном, тролейбус.
Одинадцять, чотирнадцять, секунда, шістсот.

7. Додати в речення словникові  слова, визначити відмінок.

В  (каструлі) кипить борщ.
Я подзвонив другу по (телефон).
Виконай (завдання) за одну (хвилина).
(Взимку) день короткий, а( влітку) – довгий.

8.     Добери опорну лексику до словникового слова.
                                         ЧЕРЕМХА
Іменники : дерево, листочки, стовбур, квіти.
Прикметники :  струнка, квітуча, тоненька.
Дієслова : красується, росте, стоїть.
Прислівники : загадково, високо, здалеку.
Порівняння : мов наречена, мов дівчинка у вінку.

9.Уточнення значення словникових слів за тлумачним словником.

10.Склади за змістом словосполучення.

Предмет                               цікавий
Учитель                               чудовий
Диктант                                привітний
Портрет                                загадковий


11Робота з омонімами. Уточнення різних значень слів.

Гардероб, абрикос, апельсин, черешня, заєць, телефон, театр, бібліотека.

12. Робота з уточненням прямого і переносного значення слів.
Кипіти, гриміти, грім, восени, океан, театр, ведмідь.

13.                       Вправа на розвиток пошуку спільного і виділення суттєвого.

Для кожного ряду слів : знайти два слова , які за змістом ближче від інших до першого, узагальнюючого слові.
Бібліотека – читачі, лекція, стільці, книги.
Трамвай -  рейки, місто, вулиця, вагон, пасажири.
                                Словотворчі вправи

1.     Від поданих слів утворити слова, які відповідають на питання Хто?
Бригада – бригадир, велосипед – велосипедист, Футбол – футболіст, читання – читач, бібліотека – бібліотекар, адреса – адресат, метал – металург.

2.     Запишіть спільнокореневі слова – різні частини мови.
Телефон – телефонний, телефоніст, зателефонувати.
Футбол – футболіст, футбольний, футболити.

3.     До поданих слів дібрати спільнокореневі слова – іменники чоловічого роду.
Медаль – медаліст, медалістка.
Театр – театрал, театралка.

4.     Поясніть різницю між спільнокореневими словами. Укажіть, за допомогою якої частини слова виникають нові слова.
Олень, олениха, оленятко.
Ведмідь, ведмедиця, ведмежатко.
Заєць, зайчиха, зайченятко.
Верблюд, верблюдиця, верблюжа.

5.     Гра « Хто більше».
Продовж ряд спільнокореневих слів.
Кипіти – закипіти, кип»яча, кип»яток, кип»утильник, перекипіти, накип.
Читання – читати, прочитати, зачитати, перечитати, дочитати, читач, читальний.

6.     Назви одним словом.
Приміщення для ведмедів у зоопарку – ведмежатник.
Художник,що малює портрети – портретист.
Місце старту ракети – ракетодром.
Людина, що досліджує океан – океанолог.

7.     Записати спочатку форми слова, а потім спільнокореневі.
Бетон, бетону, бетоном, в бетоні.
Бетон, бетонний, бетонник, забетонувати.

8.     Склади слова з морфем.
По, і. ти, сигнал – посигналити.
Тривож, ий, н – тривожний.
Очк, а, хвилин – хвилиночка.
А, океан, ський – океанський.

9.     Утворити словосполучення зі слів.
Ходити, вулиця – ходити вулицею.