09 листопада 2014

 Мовна вікторина «Розумники і розумниці»
Мета. Розширювати знання дітей про рідну українську мову, про її значення у житті кожного з нас. Сприяти розвитку естетичних почуттів, навчати дітей слухати.Розвивати уяву, мислення, пам'ять, спостережливість. Прищеплювати любов до своєї землі. Виховувати прагнення досконало знати правильну літературну мову і навчитися нею говорити.
Обладнання: ілюстрації до казок, речі з «Бюро знахідок», таблиці.
                                                         Хід вікторини
І. Вступ.
- Сьогодні ми вирушаємо в подорож по Країні Знань.
Ця країна дуже велика, безмежна. Тому ми сьогодні будемо подорожувати в океані слів, а щоб не потонути, не загубитися в цьому океані, треба гарно знати рідну мову.
- Мова – душа народу. І сьогодні ми будемо говорити про нашу рідну українську мову.
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово,
У барвінки зодягайся, моє щире слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб зростали наші діти мудрі і веселі.
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з колиски дорогої мовоньку кохали.
1.Вірші про мову
Буква до букви-

І виникло слово.
Слово до слова-
Звучить рідна мова.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Разом із щастям і журбою
Зеленим листом шелестить,
У небі яснім над водою
Нам рідна мова мерехтить.
ІІ. Основна частина
Учитель:
- А зараз я пропоную провести вікторину яка буде складатися з двох частин: мовної і літературної.
2. Знайомство з командами.
Перша команда «Розумниці»
Друга команда «Розумники»
- Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам’ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі.
- За кожну правильну відповідь команди будуть отримувати фішки. А наприкінці уроку ми підрахуємо їх і дізнаємося, хто ж стане переможцем.
Вступне завдання
Розшифруйте слова. Які предмети будуть потрібні під час подорожі?
АПАФОРАТОТ
ПАМА
НОКБІЛЬ
ПАКОСМ
(Фотоапарат, бінокль, компас, мапа)
Мовна частина вікторини
1.Утвори нові слова з перших складів поданих слів.
а) десять, рекорд, воля (дерево)
б) мова, лоза, коваль (молоко)
в) волога, робот, народ (ворона)
г) долина, роги, газета (дорога)
2.Цікаві загадки
*Як записати «замерзла вода», щоб було всього 3 букви? (Лід)
* Брат у сестри питається:
- Чим літечко кінчається?
- А тим воно кінчається, чим осінь починається. (Літерою «о» літо-осінь)
* Який ключ літає? ( Журавлиний)
* Яким буде камінь, якщо його кинути у Чорне море? (Мокрим)
* Під який кущ ховається заєць під час дощу? (Під мокрий)
* Два рази народився,
Хоч у школі і не вчився,

А години знає. (Півень)
* Який це двірник походжає,
Без віника вулиці всі замітає. (Вітер)
3. Скоромовки
● Ворона проворонила вороненя.
● Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок - сорок морок.
4. Прислів’я
Немає друга – шукай, а знайшов – тримай.
Хто людям добра бажає, той сам його здобуває.
Здобудеш освіту – побачиш більше світу.
Маленька праця краща за велике безділля.
Літературна частина
1. Гра «Назвіть потрібну цифру»
- Скільки козенят було у казці «Вовк та козенята»? (7)
- Скільки звірів зустрів колобок? (4)
- Скільки у півника було друзів – мишенят? (2)
2. Гра «Телеграми від казкових героїв»
● «Я просте яйце знесла. Як знесу золоте, приїду до вас у гості.» (Курочка Ряба)
● «Купив насіння. Посадив на городі» (Дід із казки «Ріпка»)
● «Хату звільнили, плакати перестав». (Зайчик із казки «Коза - дереза»)
● «Пір’ячко мені скинули, лечу до вас» (Кривенька качечка)
● «Рятуйте, нас хоче зїсти вовк!» (Семеро козенят)
3. Бюро знахідок
Учитель виймає із мішка предмети, а діти відгадують із яких вони казок.
Яйце – «Курочка Ряба».
Солома – «Солом’яний бичок».
Піря – «Кривенька качечка».
Колосок – «Колосок».
Рукавиця – «Рукавичка».
Горох – «Котигорошко».
Глечик – «Лисичка та Журавель».
Яблуко – «Гуси - лебеді».
4. Бліцтурнір
Запитання для команди «Розумниці»
● Хто перехитрив Колобка? (Лисиця)
● Хто врятував Івасика – Телесика? (Гусеня)
● Куди потрапила стріла Івана – Царенка? (У болото)
● Із чого дід зробив бичка? (Із соломи)
● Чим вовк ловив рибу? (Хвостом)
● Хто прогнав Козу – дерезу? (Рак)
● Що загубив дід, ідучи лісом? (Рукавичку)
● Хто їв пиріжки у казці «Колосок» (Півник)
Запитання для команди «Розумники»
● Хто лікував усіх звірят? (Лікар Айболить)
● Хто здобув золотий ключик? (Буратіно)
● Чого наварила Лисичка, щоб почастувати Журавля? (Каші)
● Яке яйце знесла Курочка Ряба? (Золоте)
● Чи товаришували Лисичка із Журавлем? (Ні)
● Кого першого зустрів Колобок, коли втік від діда й баби? (Зайця)
● Де баба з дідом знайшли Кривеньку качечку? (В лісі)
● Як звали півника з казки «Колосок» (Голосисте Горлечко)
ІІІ. Підсумок.
-От і прийшов щасливий кінець нашого конкурсу. Але допоміг вам перемогти у змаганні не щасливий випадок, а знання і дружба.
Підсумкове завдання. Викладіть із розсипаних букв ці слова (Знання, дружба).
- Зустріч скінчилася наша, малята,
Веселих героїв згадали багато.
Але не сумуйте, не будем прощатись.
Давайте частіше в казках зустрічатись.
Читайте, вивчайте рідну мову, збагачуйте свої знання.